MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 těží z vynikající aerodynamiky silniční verze

24.03.2022
MLADÁ BOLESLAV - Technické předpisy kategorie Rally2 stanovují jasná pravidla v mnoha oblastech technického vývoje. Aerodynamika nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 je úzce spjatá s vlastnostmi výchozího sériového vozu, který se kromě jiného vyznačuje nejlepším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě. To poskytlo inženýrům ŠKODA Motorsport vynikající základ pro vytvoření aerodynamicky vysoce efektivní karoserie rallyového speciálu.
Foto: skoda-storyboard.com
Účinná aerodynamika je jednou z nejdůležitějších oblastí při vývoji jakéhokoli závodního vozu. V kategorii jako je Rally2, kde musí být soutěžní varianty odvozeny od sériových modelů, čelí konstruktéři zcela jiným výzvám než například jejich kolegové pracující na monopostech. Když ŠKODA Motorsport zahájila vývoj nové generace vozu ŠKODA FABIA Rally2, poskytl jí sériový model ideální výchozí podmínky. Cílem inženýrů bylo vynikající aerodynamiku sériové verze vozu ŠKODA FABIA aplikovat i u soutěžního speciálu.

"Aerodynamické prvky použité na sériovém voze se osvědčily i v soutěžním prostředí a byly pro aerodynamické řešení vozu ŠKODA FABIA Rally2 vynikajícím základem," vysvětluje Lukáš Vojík z Technického vývoje ŠKODA AUTO, oddělení aerodynamiky a dodává, "Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu."

Sériový vůz ŠKODA FABIA je vybaven otvory na obou krajích předního nárazníku, jde o takzvané vzduchové clony. Ty velmi přesně usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Podobné řešení zvolili inženýři ŠKODA Motorsport i pro přední nárazník nové generace soutěžního speciálu ŠKODA FABIA Rally2. U rallyového vozu pracují vzduchové clony ve spojení s předním splitterem umístěným pod celou šířkou přídě, což účinně zlepšuje celkové aerodynamické vlastnosti přední části.

V návaznosti na předpisy skupiny Rally2 museli inženýři ŠKODA Motorsport a oddělení výzkumu a vývoje společnosti ŠKODA AUTO u budoucího rallyového vozu najít nové způsoby, jak zlepšit rovnováhu mezi přítlakem a odporem vzduchu. S ohledem na úsporu nákladů omezují volnost vývoje předpisy skupiny Rally2 stanovené organizací FIA, takže jsou například zakázány aktivní aerodynamické prvky. Proto se nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií umístěných ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu.

Dvěma klíčovými body aerodynamiky jsou zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. Lukáš Vojík k tomu dodává: "Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu ŠKODA FABIA. Nová generace vozu ŠKODA FABIA Rally2 dosahuje dvakrát většího přítlaku než současný rallyový vůz."

Jiný tvar tzv. scoopu, který směruje čerstvý vzduch z prostoru nad čelním sklem do interiéru, zlepšuje proudění vzduchu přes střechu. U sériových vozů se otvor pro přívod vzduchu obvykle nachází pod spodním okrajem čelního skla. Na rychlostních zkouškách šotolinových rally je však tato část vozu intenzivně vystavena prachu nebo vodě stříkající přes kapotu.

Vývojový tým ŠKODA Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. Nejnověji usedli za volant vývojového vozu různí testovací jezdci na šotolinových a asfaltových cestách ve Španělsku.

Zdroj: ŠKODA Auto
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

V loňském roce zaplatila VZP za léčbu hemofilie téměř miliardu korun

Hemofilie je vzácné dědičné onemocnění, které se projevuje poruchou srážlivosti krve. Vloni se s ním léčilo 1326 klientů VZP (dvakrát více mužů). Léčba hemofilie patří k těm nejnákladnějším, VZP za ni v loňském roce zaplatila rekordních 989 milionů ...

Přestavba mimoúrovňové křižovatky Kosmonosy postoupila do středního dělícího pásu dálnice D10

Komplexní přestavba mimoúrovňové křižovatky Kosmonosy na dálnici D10 v km 46 pokračuje další fází. V těchto dnech se práce rozjely také ve středním dě ...

Škoda Superb nyní dostupná s dalšími pohonnými jednotkami včetně nového plug-in hybridu

Mladá Boleslav - Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI ...

Nová aplikace MyŠkoda spojuje několik nových funkcí v jedné aplikaci pro lepší zákaznický zážitek

Mladá Boleslav - Aktualizovaná aplikace MyŠkoda nyní slouží jako jednotná platforma pro majitele všech současných kompatibilních modelů Škoda. Nabízí ...

Všejanská spojka zrychlí spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví

Správa železnic vybrala projektanta takzvané Všejanské spojky, která propojí Milovice s tratí z Nymburka do Mladé Boleslavi. Zhotovitelem projektové d ...





Pátek 19.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes