MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

ŠKODA: Modely G-TEC významně přispějí ke snižování emisí CO2

25.03.2020
MLADÁ BOLESLAV - ŠKODA nabídne s G-TEC variantou nové generace modelu OCTAVIA a modelů SCALA a KAMIQ tři modely konstruované na efektivní a ekologický pohon, na zemní plyn (CNG). Vozy na zemní plyn mají téměř nulové emise oxidů dusíku (NOx) a ve srovnání s běžnými spalovacími motory umožní okamžité snížení emisí CO2 o zhruba 25 procent nebo dokonce výrazně více. Philip Paul, odborník na CNG a vedoucí produktového marketingu - SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, v rozhovoru vysvětluje přednosti a technické detaily pohonu na zemní plyn.
Foto: skoda-storyboard.com
Rozhovor s Philipem Paulem, odborníkem na CNG a vedoucím produktového marketingu-SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, o výhodách a technických zvláštnostech pohonu na zemní plyn (CNG).

Jakou roli bude hrát zemní plyn (CNG) v příštích letech v mixu pohonů/energetickém mixu značky ŠKODA?
Philip Paul: I když bude hlavní růstovou technologií v příštích letech elektromobilita, také CNG významně přispěje ke snižování emisí CO2. Je čistší než běžné spalovací motory a náklady na pohonné hmoty jsou výrazně nižší. Při spalování zemního plynu navíc nevznikají téměř žádné částice. Především je ale tato technologie okamžitě k dispozici a je účinná. Už při použití zemního plynu z přírodních zdrojů klesají emise CO2 ve srovnání s běžným benzinovým motorem až o 25 procent. Příměsí 20 procent biometanu, což je momentálně běžné například v Německu, klesnou emise CO2 o 35 až 40 procent. Se stoprocentním biometanem z rostlinných zbytků nebo se syntetickým metanem produkovaným pomocí eko-elektřiny, mohou modely značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit dokonce klimaticky neutrálně.

Členové představenstva koncernu Volkswagen však nedávno oznámili, že se budou chtít odchýlit od pohonu CNG a přestat tuto technologii dále rozvíjet. Jak to jde dohromady?
Paul: Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. Strategické plánování se provádí pro období až deseti let. Pohon CNG proto zůstane v nabídce i v příštích letech. V případě značky ŠKODA zahrnuje také nedávno uvedené modely SCALA G-TEC, KAMIQ G-TEC i novou generaci modelu OCTAVIA ve variantě pro pohon na zemní plyn, která bude zanedlouho uvedena na první trhy.

Je nějaký rozdíl v tom, jestli bude vůz značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit na přírodní zemní plyn, biometan nebo syntetický metan?
Paul: Vůz ani zákazník rozdíl nepocítí, ale určitě jej pocítí životní prostředí. Biometan a syntetický metan, známý též pod označením e-Gas, jsou nositelé energie, které lze v libovolném poměru míchat se zemním plynem. Technické úpravy motoru ani vozu nejsou nutné. Biometan, který se vyrábí výhradně z rostlinných zbytků nebo biologických odpadů pomocí ekologicky vyprodukované elektřiny, je k dispozici už dnes a je v nabídce čerpacích stanic. Umožňuje dosáhnout výrazného snížení emisí CO2. Syntetický metan, vyrobený pomocí energie ze solárních nebo větrných elektráren, nabízí podobný potenciál. Výsledný produkt je však zatím neekonomický a je k dispozici jen v malém množství.

Na rozdíl od benzinu nebo nafty musí být CNG ve vozidle uložen pod vysokým tlakem. Jak to pak vypadá s bezpečností?
Paul: Naše vozy poháněné zemním plynem, jsou stejně bezpečné jako srovnatelné modely s běžným spalovacím motorem. Nádrže na CNG namontované ve vozech ŠKODA G-TEC, jsou konstruované, vyráběné a certifikované podle nejvyšších oborových standardů. Jsou vybavené bezpečnostním ventilem, který ve velice nepravděpodobném případě technické závady zajistí, aby plyn mohl kontrolovaně uniknout. CNG není toxický a protože je lehčí než vzduch, velmi rychle vyprchá. Kromě toho jsou všechny součásti nádrže CNG konstruovány tak, aby odolaly extrémním podmínkám. V nádrži je tlak zhruba 200 barů, nádrže jsou ale konstruované a certifikované pro tlak až 600 barů, tedy na trojnásobek běžného zatížení.

Proč musí být motory G-TEC za určitých podmínek i přesto poháněny benzinem?
Paul: Zpravidla je to nutné jen po velice krátkou dobu po nastartování studeného motoru a bezprostředně po natankování. Při vývoji tohoto pohonu jsme ale kladli velký důraz na to, aby bylo možné jezdit téměř výhradně na zemní plyn. I při vnější teplotě -10 °C může teplý motor nastartovat v režimu CNG, bez problému je možný i provoz v režimu start-stop. Stále se drží mýtus, že teploty hluboko pod bodem mrazu jsou pro zemní plyn problematické. Aby zemní plyn v nádrži zkapalněl, musela by teplota podle fyzikálních zákonů klesnout na méně než -160 °C. Jinými slovy: se zemním plynem se Vám bude dobře jezdit vždy a všude, i v zimě.
Autor: ŠKODA
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Čtenáři Středočeského kraje vysbírali přes 4 tisíce mobilů, nejlepší byly knihovny v Kralupech, Rudné a Úněticích

Přesně 4112 starých mobilních telefonů přinesli v uplynulých měsících do svých oblíbených knihoven čtenáři ve Středočeském kraji. Do sběrové akce nazvané Odlož mobil v knihovně, kterou společně organizoval Středočeský kraj a kolektivní systém ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

SZÚ: Umělé povrchy hřišť či sportovišť mohou uvolňovat zdraví škodlivé látky

SZÚ upozorňuje subjekty, které pořizují pro dětská hřiště, sportoviště a další provozy umělé pryžové povrchy, na nutnost vyžadovat certifikaci výrobků ...

Praha ve spolupráci se Středočeským krajem spouští hru pro návštěvníky středisek ekologické výchovy

Široká veřejnost má nově příležitost zapojit se do Návštěvnické hry a putovat po vybraných ekocentrech v Praze a Středočeském kraji, kde je možné získ ...

ŘSD: Úprava křižovatky na silnici I/16 u Řepova vstupuje do další etapy

Další etapou pokračuje úprava vytížené světelné křižovatky na silnici I/16 u Řepova na Mladoboleslavsku. Práce se nyní přesouvají do severních partií ...





Pátek 26.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes