MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Maskované prototypy ŠKODA: Umění kamufláže

25.05.2020
MLADÁ BOLESLAV - Maskovaných prototypů si většina lidí všimne jen kvůli jejich nápadným maskovacím fóliím. Ale k čemu se vlastě toto úsilí vynakládá? Je za tím víc než jen pestrobarevná kamufláž. Z maskovaných prototypů značky ŠKODA lze jen přibližně usuzovat, co se pod fólií skrývá. Je to nutné, protože prototypy nových modelů české automobilky už dlouho před uvedením modelu na trh najedou až dva miliony kilometrů v podmínkách jejich běžného praktického využití. Často se přitom testují i na veřejných komunikacích za běžného provozu. Aby byl design a detaily nových vozů chráněny před zvědavými pohledy a nežádoucími fotografiemi, tvary vozů se opticky rozostřují pomocí maskovacích vzorů.
Foto: skoda-storyboard.com
Než ŠKODA představí nový model světové veřejnosti, stráví prototypy tisíce hodin ve zkušebnách a klimatických komorách a ujedou až dva miliony testovacích kilometrů. Maraton zkoušek na cestě k sériové výrobě přitom probíhá na všech kontinentech, jelikož později bude muset sériový vůz fungovat při -30 °C stejně spolehlivě jako při více než 40 °C. Náročný a rozsáhlý testovací program proto vozy absolvují ve vedru, vysoké vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, stejně jako za arktických teplot, na sněhu a zledovatělých silnicích. A samozřejmě v běžném provozu.

Florian Weymar, vedoucí vývoje celého vozu ve společnosti ŠKODA AUTO, vysvětluje: "Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. Kromě toho musí také testovací řidiči a vývojáři být schopni během jízdy plnit své úkoly. Proto zpravidla nesmí být omezen vstup chladícího vzduchu a nesmí být zalepeny ani výdechy ventilace. Tím je zajištěno, že výsledky měření poskytují vypovídající údaje o datech, jichž bude dosahovat sériové vozidlo. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče."

Napětí téměř až do premiéry
Aby byly prototypy chráněny před zvědavými pohledy novinářů, fotografů i konkurentů, pečlivě se kamuflují. Jedině tak lze skrýt technické inovace, nové designové prvky a chytré detaily. Dokonce i nápis ŠKODA nebo logo značky byste na vývojových prototypech hledali marně. Mimořádně zajímavé jsou pro vyzvědače s kamerou nebo chytrým telefonem vizuálně charakteristické díly, kontury nebo partie karoserie, jako jsou světlomety, maska chladiče nebo záď vozu. Ty se proto obzvláště pečlivě zakrývají nebo maskují různými nástavbami. Maskovací vzor navíc rozostří kontury a linie karoserie, částečně se zalepují i boční okna, aby nebyla patrná jejich linie.

Podobné zásady platí i pro interiér. Pokud se kabina blíží finálnímu sériovému provedení, před fotografy se chrání také, protože i testovací vůz občas parkuje na veřejnosti, například u čerpací stanice. Na palubě vývojového prototypu se většinou používají neprůhledné netkané textilie, které dle potřeby zakrývají jednotlivé detaily, jako je kokpit, palubní deska, centrální displej, systém infotainmentu, středový panel, ovládací prvky nebo výdechy ventilace. Před pokračováním v jízdě je může testovací řidič velice snadno sejmout. Tuto nákladnou a rozsáhlou kamufláž používá ŠKODA až do představení nového modelu a udržuje tak zákazníky a zástupce odborného tisku až do poslední chvíle v napětí.

Kamufláž: od vývojového prototypu k uměleckému dílu
Ve společnosti ŠKODA AUTO mají návrh a vývoj maskovacího vzoru na starosti specialisté na kamufláž. Jejich fantazii a kreativitě se přitom nekladou téměř žádné meze. Hrají si se vzory, 3D-efekty a barevnými kontrasty, aby pozorovatele co nejvíce opticky zmátli. Někdy do kamufláže dokonce skrývají nějakou zprávu, například jeden hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážní fólie se na vůz nalepují ručně, což je práce na několik hodin.

Pro mimořádné příležitosti vyvíjí specialisté na kamufláž spolu s marketingovými specialisty značky ŠKODA naprosto mimořádná řešení. Například v poslední etapě Tour de France 2016 se SUV KODIAQ ještě před zahájením sériové výroby projelo po Champs-Elysées jako vedoucí vozidlo celého pelotonu Tour v červeno-šedo-černé kamuflážní fólii. Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA se krátce před svou světovou premiérou v roce 2019 představila v Praze a Mladé Boleslavi ve speciální dvojbarevné žluto-oranžové maskovací fólii, a to v rámci akce "Chyť mě, když to dokážeš". Kdo na Facebook, Twitter nebo Instagram umístil své fotografie maskovaného vozu, mohl vyhrát exkluzivní pozvánku na světovou premiéru nové Octavie v Praze. U prototypů pozdějšího modelu SCALA vsadila ŠKODA na modrobílý proužkovaný vzor.

V současnosti v okolí Mladé Boleslavi občas jezdí prototyp vozu ŠKODA ENYAQ iV ve své zeleno-bílo-šedé kamufláži s trojrozměrnými prvky. Specialisté na kamufláž strávili vývojem kamuflážního konceptu pro první čistě elektrické SUV značky ŠKODA zhruba 120 hodin a pro jeho zamaskování spotřebovali zhruba 18 metrů čtverečních fólie. ŠKODA ENYAQ iV bude odhalena ještě letos. Příliš času na oddech ale kamuflážní specialisté mít nebudou, protože do konce roku 2022 má být představeno celkem deset modelů elektrifikované rodiny vozů ŠKODA iV.

Autor: Škoda AUTO
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Zkapacitnění světelné křižovatky na silnici I/16 u Řepova na Mladoboleslavsku se drží harmonogramu

Práce na zkapacitnění vytížené světelné křižovatky na silnici I/16 u Řepova na Mladoboleslavsku pokračují podle stanoveného harmonogramu. Stavba i nadále omezuje dopravu v místě pouze částečně. Úplné zprovoznění křižovatky plánuje ŘSD příští ...

VZP: Dobrou zprávou z oblasti prevence je rostoucí účast na screeningových programech

Klíčovou roli v úspěšnosti léčby onkologických onemocnění hraje včasný záchyt nemoci. Dobrou zprávou proto je rostoucí počet návštěvníků u všech třech ...

Střední Čechy pouští k vodě novou kampaň. Pomocí dvojsmyslu láká na letní dovolenou u vody

Pod názvem Pustit k vodě dnes představila Středočeská centrála cestovního ruchu nový turistický produkt zaměřený na aktivní pobyt u vody i na vodě ve ...

Více než 30 milionů korun míří na podporu malých obcí Středočeského kraje

Radní včera schválili 64 žádostí o dotaci na rozvoj malých obcí do 2000 obyvatel. Největší dotace míří na intenzifikaci ČOV Měšice (1 999 000 Kč). Zám ...

Aplikace PID Lítačka představuje unikátní vyhledávač tras nové generace

Aplikaci PID Lítačka pro cestování v Praze a Středočeském kraji využívají každý den stovky tisíc lidí. Představuje tak nepostradatelný nástroj pro kaž ...





Úterý 28.5.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes