MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika, podnikání

GasNet zahájil jako první v Česku prodej bioLNG

08.11.2023
Společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu a český lídr v LNG pro nákladní silniční dopravu, spustila prodej nízkoemisního zkapalněného biometanu (bioLNG). Je to poprvé v Česku, kdy budou moci řidiči kamionů tankovat toto unikátní obnovitelné palivo. Ve srovnání s dieselovým motorem má bioLNG až o 95 % nižší emise oxidu uhličitého. V ČR je aktuálně registrováno okolo 70 tisíc těžkých nákladních vozidel s tradičním pohonem.
Foto: GasNet
BioLNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027. BioLNG bude možné tankovat na celkem šesti plnicích stanicích GasNetu. Aktuálně poslední dokončenou stanici v Klecanech u Prahy v pondělí společně se zástupci firmy slavnostně otevřel také ministr životního prostředí České republiky, Petr Hladík (KDU-ČSL).

Společnost GasNet se již několik let úspěšně zasazuje o rozvoj zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní silniční dopravě. Svou pozici lídra nyní firma upevnila dalším krokem, když jako první v Česku spustila prodej obnovitelné varianty tohoto paliva - zkapalněného biometanu (označovaného jako bioLNG).

"Zahájením prodeje nízkoemisního bioLNG otevíráme novou kapitolu zelené nákladní silniční dopravy na tuzemském trhu. Toto unikátní palivo představuje vrchol čisté kamionové mobility," říká Martin Gebauer, generální ředitel skupiny GasNet.

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu. Jedná se o velmi pokročilé palivo cirkulární ekonomiky. V porovnání s naftou nevypouští motor na zkapalněný plyn žádné pevné částice ani oxidy síry. Emise oxidů dusíku jsou u zkapalněného plynu nižší až o 70 % a plynové kamiony jsou tišší až o 9 dB, což je obrovská výhoda při provozu v obydlených oblastech.

"Poptávka po zelené a udržitelné dopravě už roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen své výroby, ale samozřejmě i distribuce svých výrobků. Vedle environmentálního dopadu má Česká republika zároveň šanci vybudovat dodavatelský řetězec českého biometanu do českého kamionu, a posílit tím i energetickou soběstačnost české ekonomiky," vysvětluje Thomas Merker, finanční ředitel skupiny GasNet.

BioLNG: ekologické a ekonomické řešení pro kamionovou dopravu i celou ČR


Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosáhnout podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.

"Právě biometan je v současné době jednou z mála dostupných cest, jak tyto ambiciózní cíle naplnit, proto Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem průmyslu a obchodu přijímají opatření, která by měla napomoci k rozšíření výroby biometanu v České republice. Za zásadní opatření považuji nedávné schválení programu na podporu výroby biometanu Evropskou komisí, které nám umožní poskytnout státní podporu na výstavbu a provoz nových nebo konvertovaných zařízení na výrobu biometanu. Je to začátek naplňování naší vize přechodu na bezemisní zdroje," vysvětluje Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí.

Aby celá Evropa včetně ČR dokázala plnit emisní cíle, zavádí se řada nástrojů, které mají dekarbonizaci urychlit. Od roku 2027 to bude například zavedení emisních povolenek právě v dopravě (EU ETS2). Počáteční cena emisní povolenky byla stanovena na 45 eur za tunu CO2. Podle kalkulací GasNetu zatíží toto opatření silniční nákladní dopravu v České republice dodatečnými náklady ve výši cca 8 miliard korun za rok. "Jsou to náklady navíc, které bude muset nést česká ekonomika, a které povedou ke zhoršení její konkurenceschopnosti. Pokud začneme systematicky obměňovat portfolio kamionů v těžké silniční dopravě už nyní, můžeme tyto vícenáklady výrazně omezit," doplňuje Thomas Merker.

Na jaře 2024 navíc dojde i ke zvýšení sazeb mýtných poplatků o novou složku navázanou na emise. Například Německo přistoupí k vyššímu mýtnému kvůli emisím už od 1. prosince letošního roku a náklady na mýto u naftových tahačů vzrostou podle aktuálního návrhu až o 84 %.

"Cena zkapalněného plynu je dlouhodobě nižší než u nafty. Přejít na LNG nebo na obnovitelné bioLNG se proto určitě vyplatí i z pohledu plánování investic do vozového parku. S provozem LNG plnicích stanic máme dlouhodobé zkušenosti. S touto technologií jsme začali jako první v Česku a jsme lídr trhu. Jsme připraveni podat českým dopravcům, jejich zadavatelům i samotným firmám pomocnou ruku, a společně s nimi dál pracovat na rozvoji tohoto unikátního paliva v Česku," dodává Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

BioLNG na šesti místech v Česku


Infrastruktura GasNetu, kde je možné tankovat bioLNG, se nachází v blízkosti klíčových dopravních tepen České republiky. Plně v provozu je pět LNG plniček a stojí v Mladé Boleslavi (dálnice D10), Nýřanech (dálnice D5), Jažlovicích (dálnice D1), Kaplici (budoucí dálnice D3) a Klecanech (D8). Šestou stanici postavil GasNet v Hradci Králové. Její oficiální uvedení do provozu oznámí firma již brzy.

Tankování je snadné


Výdejní stojan na čerpacích stanicích je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon každé stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné tankování přitom není složité. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost s tankováním zkapalněného plynu, můžou využít školení od technických specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost provozu.

Na všech plnicích stanicích je možné platit bankovními platebními kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV, které dobře znají i provozovatelé dieselových nákladních vozů.

Zdroj: GasNet
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Ekonomika, podnikání

Výroba automobilů v Česku pokořila půlmilionovou hranici již v dubnu

V prvních čtyřech měsících roku 2024 bylo na linkách tuzemských výrobců osobních vozidel zkompletováno již celkem 531 355 vozidel, tedy o 14,4 % více než vloni. Hranice půlmilionu vyrobených vozidel tak byla překonána o měsíc dříve a v historickém ...

Mladoboleslavská škodovka posílila v prvním čtvrtletí roku 2024 svoji pozici na českém trhu

Mladá Boleslav - Škoda Auto zaznamenala na českém trhu úspěšné první čtvrtletí roku 2024. Autorizovaní obchodníci prodali 20 573 nových vozů Škoda, co ...

ČEZ Distribuce letos investuje do sítí rekordních 18,6 miliardy korun

Společnost ČEZ Distribuce letos investuje do své distribuční soustavy rekordních 18,6 miliard korun. Pro rychlejší připojení zákaznických požadavků ze ...

Nejlepší způsob, jak zajistit bezpečnost práce, je účinná prevence. Ústav bezpečnosti práce zahájil kampaň pro zaměstnavatele

Výzkumný ústav bezpečnosti práce pod záštitou MPSV vyhlásil kampaň nazvanou "Chcete-li ušetřit, vsaďte na správné přidělení osobních ochranných pracov ...

Pojišťovny lidem loni vyplatily 10 miliard za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí

Téměř deset miliard korun - tolik loni vyplatily pojišťovny lidem. Pojistné plnění se nejčastěji vztahovalo na úrazy, za které klienti získali šest mi ...





Čtvrtek 13.6.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes