MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Když je bezpečnost důležitější než rychlost - ŠKODA FABIA Rally2 evo v roli anděla strážného

18.06.2020
MLADÁ BOLESLAV - Motorsport může být nebezpečný. Nicméně bezpečnostní výbava moderních soutěžních vozů, jako je ŠKODA FABIA Rally2 evo, poskytuje mnohem více šancí, že i po těch nejkrkolomnějších výletech mimo trať opustí posádka vůz bez zranění.
Foto: skoda-storyboard.com
Půl tuctu airbagů a mnoho pokročilých asistenčních systémů jsou dnes obvyklou součástí výbavy osobních vozů ŠKODA, nejsportovnější model české značky, ŠKODA FABIA Rally2 evo, ale tuto výbavu postrádá. Obvyklé elektronicky řízené systémy jsou jednoduše příliš citlivé pro značná přetížení na ultrarychlých asfaltových rychlostních zkouškách, na třicetimetrových skocích nebo náročných šotolinových cestách, na nichž se koná mistrovství světa v rallye. Zástupce značky ŠKODA, určený pro soutěže nejvyšších tříd, ale také mnoho nižších soutěží, se v oblasti ochrany posádky spoléhá na mechanické ochranné prvky. Mezi ně patří především extra pevné ocelové trubky, šestibodové bezpečnostní pásy, závodní sedadla s ochrannými prvky pro hlavu, karbonové ochranné prvky při bočním nárazu a pěnové výplně schopné absorbovat energii nárazu.

Bezpečnostní prvky mezinárodně homologovaných soutěžních vozů musí odpovídat přísným regulacím stanovených Mezinárodní automobilovou federací (FIA). To je také důvod, proč každý vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo vzniká výhradně v továrně ŠKODA Motorsport v Mladé Boleslavi. Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport, k tomu dodává: "Odpovídáme za nejvyšší kvalitu nejen z pohledu výkonnosti, ale také za každý jednotlivý komponent navržený pro ochranu posádky."

Ochranný rám - hlavní bezpečnostní prvek
Když dojde k nejhoršímu a závodní vůz vyjede z trati a skončí například v kotrmelcích ve finských lesích, je z pohledu bezpečnosti zásadní, aby zůstal jeho vnitřní prostor pokud možno v původním tvaru a velikosti. To je hlavní úkol svařovaného ochranného rámu uvnitř vozu. V případě vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo je ochranný rám tvořen přibližně 34 metry ocelových trubek, které jsou ve vnitřním prostoru, který se u osobních vozů označuje jako prostor pro posádku, rozmístěné doslova křížem krážem. Nejmasivnější trubka má průměr 50 mm, většina částí ochranného rámu má ale průměr 40 a 35 mm. Boční okna jsou vyrobena z polykarbonátu a mají minimální tloušťku 3,8 mm. V duchu technických předpisů jsou navržena tak, že je lze snadno vyjmout bez použití nářadí. Podélné, příčné i diagonální výztuhy kolem dveří, pod střechou, kolem čelního okna a za sedadly jsou tvořené bezešvými trubkami vyrobenými z uhlíkové oceli tažené za studena. Svářeči musí pro jejich svařování disponovat speciální certifikací.

Ochranný rám navržený s využitím počítačových konstrukčních programů zajistí prostor pro přežití posádky i v situacích, kdy je karoserie velmi poničena. Současně je ale tento prvek také nedílnou součástí podvozku a významně zvyšuje celkovou torzní tuhost vozu, díky níž jej lze přesněji nastavit.

Stejně jako je tomu u běžných osobních vozů, i v případě soutěžního speciálu je pro posádku nejnebezpečnější náraz z boku. Zatímco silniční ŠKODA FABIA používá pro ochranu při nárazu z boku kombinaci B-sloupku, výztuh integrovaných ve dveřích a airbagů, její rallyový sourozenec je vybaven ochranným rámem s dvojicí příček v prostoru dveří, které jsou hlavními prvky chránícími posádku při bočním nárazu. Kromě toho má soutěžní vůz také dodatečnou strukturu schopnou pohltit energii nárazu, která je tvořena pěnou a kompozitovými dveřními panely umístěnými mezi povrchovými díly karoserie s posádkou.

Součinnost sedadla a bezpečnostních pásů
Kdyby měl silniční vůz pevnost rallyového speciálu, snadno by odolal všem prováděným nárazovým testům jen s minimálními deformacemi karoserie. Nicméně síly, které by při nich působily na posádku, by byly příliš velké. Posádky soutěžních vozů jsou ale v mimořádné fyzické kondici a současně jsou schopné odolávat větším přetížením než běžní řidiči. Lepší ochranu posádkám ve srovnání se sériovými vozy zajistí také jejich další vybavení, stejně jako závodní sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy.

Profesionální piloti většinou používají na míru navržená skořepinová sedadla, která omezují pohyb jejich těla i při značných příčných zrychleních na minimum. Povinné šestibodové bezpečnostní pásy udrží tělo pevně spojené se sedadlem a vylučují možnost podjetí, jež by mohlo nastat u běžných bezpečnostních pásů. V horní části sedadla jsou umístěné opěry pro hlavu, často označované jako "uši", které omezují nebezpečné pohyby hlavy vznikající například při převrácení. Povinnou výbavou je také systém zabraňující přílišným pohybům hlavy a krku. Tento systém spojuje pomocí řemínků přilbu s tělem osoby, a to v oblasti hrudi nebo krku. Ve spojení s šestibodovými bezpečnostními pásy tento systém omezuje podélný pohyb hlavy, čímž omezuje riziko poranění krční páteře při čelním nárazu nebo nárazu zezadu.

Aby se v maximální míře předešlo vzniku požáru během nehody, je každá ŠKODA FABIA Rally2 evo vybavena ručními hasicími přístroji, a především integrovaným hasicím systémem, jehož trysky jsou namířeny na posádku a v případě potřeby naplní motorový prostor pěnou. Tento systém lze aktivovat zvenku, může tak učinit například traťový komisař. Jen pro jistotu používá ŠKODA Motorsport aktivační tlačítka chráněná vystouplými rámečky. Nebylo by to poprvé v historii mistrovství světa, kdy tento systém někdo aktivoval příliš entuziastickým poklepáním na kapotu.
Zdroj: Škoda
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Středočeský kraj se ostře ohrazuje proti návrhu MČ Prahy 6 týkající se regulace dopravy při příjezdech z kraje

Rada Středočeského kraje na svém včerejším jednání přijala usnesení, ve kterém se ostře ohrazuje proti návrhu městské části Prahy 6 v souvislosti s plánovaným opatřením, které by v budoucnu mělo vést k omezování automobilové dopravy na příjezdech ze ...

Čtenáři Středočeského kraje vysbírali přes 4 tisíce mobilů, nejlepší byly knihovny v Kralupech, Rudné a Úněticích

Přesně 4112 starých mobilních telefonů přinesli v uplynulých měsících do svých oblíbených knihoven čtenáři ve Středočeském kraji. Do sběrové akce nazv ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

SZÚ: Umělé povrchy hřišť či sportovišť mohou uvolňovat zdraví škodlivé látky

SZÚ upozorňuje subjekty, které pořizují pro dětská hřiště, sportoviště a další provozy umělé pryžové povrchy, na nutnost vyžadovat certifikaci výrobků ...

Praha ve spolupráci se Středočeským krajem spouští hru pro návštěvníky středisek ekologické výchovy

Široká veřejnost má nově příležitost zapojit se do Návštěvnické hry a putovat po vybraných ekocentrech v Praze a Středočeském kraji, kde je možné získ ...





Sobota 27.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes