MladáBoleslavDnes.cz
MladáBoleslavDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Počátek moderní éry: ŠKODA FAVORIT (1989)

03.08.2020
MLADÁ BOLESLAV - Progresivně řešený model FAVORIT s pohonem předních kol se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí. Potvrdil znalosti a um pracovníků automobilky ŠKODA, stal se odrazovým můstkem k jejímu bezprecedentnímu rozvoji po privatizaci koncernem Volkswagen. FAVORIT zazářil také na závodních tratích a položil základy nové rodiny moderních vozů ŠKODA.
Foto: skoda-storyboard.com
Mladoboleslavská automobilka vyráběla v období 1905-1963 prakticky výlučně vozy klasické koncepce, tedy s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem zadních kol. V roce 1964 odstartoval sedan Š 1000 MB nástup zcela nové generace vozů ŠKODA s motorem u poháněných zadních kol. Toto řešení bohužel neumožňovalo nabídnout zákazníkům širší spektrum provedení karoserie ani vytvořit objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor.

Přechod na perspektivní uspořádání s motorem napříč u poháněných předních kol odstartovalo v prosinci 1982 rozhodnutí československé vlády, výroba měla být zahájena do pěti let. Tým vysoce kvalifikovaných, obětavých a motivovaných pracovníků s hlubokým zájmem o značku ŠKODA dokázal v šibeniční lhůtě a navzdory řadě překážek tehdejšího centrálně řízeného hospodářství vyvinout kompaktní automobil plně srovnatelný se západní konkurencí.

Renomované studio Stile Bertone z italského Turína bylo pověřeno návrhem designu hatchbacku, sedanu a kupé, dále zhotovením vzoru interiéru a výrobou 19 prototypových karoserií různých provedení, včetně kombi. Samotné konstrukce karoserie se všakna výbornou zhostil tým mladoboleslavské automobilky. FAVORIT znamenal výrazný mezigenerační pokrok. Přestože byl o 40 mm kratší než předchůdce ŠKODA 120, nabídl o 85 mm delší interiér plnohodnotného rodinného vozu. Ještě náročnější zákazníky oslovilo pozdější kombi FORMAN.

Mimořádnou pozornost věnovali vývojáři zkouškám životnosti nové konstrukce, a to v laboratorních podmínkách i v alpském terénu a teplém klimatu Riviéry. Specialisté automobilky ŠKODA spolupracovali s renomovanými zahraničními odborníky. Například společnost Porsche pomáhala řešit uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Model FAVORIT poháněl výrazně modernizovaný hliníkový čtyřválec ŠKODA OHV o objemu 1289 cm3 a výkonu 46 či 43 kW, splňující nové přísné emisní předpisy. Životnost čtyřválce se podařilo podstatně zvýšit, a to na 250 000 kilometrů do generální opravy, při současném snížení hlučnosti, spotřeby i emisí.

ŠKODA FAVORIT, oficiálně představená 16. září 1987, zpočátku vznikala v závodě Vrchlabí, sériová produkce v Mladé Boleslavi odstartovala v srpnu 1988. Verze FAVORIT 136 L (de Luxe) stála 84 600 Kčs při průměrném hrubém měsíčním platu asi 3070 korun. Společenské změny a přechod k tržnímu hospodářství po sametové revoluci v listopadu 1989 vedly k hledání silného strategického partnera, který by zajistil automobilce ŠKODA dlouhodobou prosperitu. Na jaře 1991 se český podnik stal čtvrtou značkou globálně aktivního koncernu Volkswagen, jehož vedení si uvědomovalo nemalý potenciál automobilky schopné vyvinout jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku. Model FAVORIT průběžně zhodnocovalo zvyšování kvality, technické, bezpečnostní i estetické úrovně. ŠKODA zaznamenala výrazné úspěchy i na nejnáročnějších trzích, podpořené přesvědčivými výkony českého hatchbacku na poli motoristického sportu. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů ŠKODA FAVORIT, společně s kombi FORMAN a užitkovými deriváty včetně typu PICK-UP se celkem vyrobilo 1 077 126 automobilů. Štafetu poté převzala ŠKODA FELICIA/FELICIA COMBI.
Zdroj: ŠKODA
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Středočeský kraj se ostře ohrazuje proti návrhu MČ Prahy 6 týkající se regulace dopravy při příjezdech z kraje

Rada Středočeského kraje na svém včerejším jednání přijala usnesení, ve kterém se ostře ohrazuje proti návrhu městské části Prahy 6 v souvislosti s plánovaným opatřením, které by v budoucnu mělo vést k omezování automobilové dopravy na příjezdech ze ...

Čtenáři Středočeského kraje vysbírali přes 4 tisíce mobilů, nejlepší byly knihovny v Kralupech, Rudné a Úněticích

Přesně 4112 starých mobilních telefonů přinesli v uplynulých měsících do svých oblíbených knihoven čtenáři ve Středočeském kraji. Do sběrové akce nazv ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

SZÚ: Umělé povrchy hřišť či sportovišť mohou uvolňovat zdraví škodlivé látky

SZÚ upozorňuje subjekty, které pořizují pro dětská hřiště, sportoviště a další provozy umělé pryžové povrchy, na nutnost vyžadovat certifikaci výrobků ...

Praha ve spolupráci se Středočeským krajem spouští hru pro návštěvníky středisek ekologické výchovy

Široká veřejnost má nově příležitost zapojit se do Návštěvnické hry a putovat po vybraných ekocentrech v Praze a Středočeském kraji, kde je možné získ ...





Pátek 26.4.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes